Inspirační zdroje a výtvarné etudy
etuda č.1
Nakresli , jakoukoliv technikou celou vaši rodinu, s babičkami,. s dědecky,
s tetami. Nejlépe při nějaké činnosti./jako komiks./ Ale můžeš celou věc
zpracovat i jako skupinový portrét. Zkus svou práci později barevně
pojednat a užij si to. Začni s pocitem, že máš na všechno dost času .
Pracuj na formát, který je ti blízký.
etuda č.2
Nakresli , nebo namaluj svůj portrét v životní
velikosti./autoportrét/. Zkus tvořit klidně nejdříve z hlavy a pak se
zrcadlem. Všímej si detailů a zvláštností, /řasy, obočí, pihy/. Až se
rozhodneš pracovat, zkoušej i portréty jiných lidí. Je na tobě koho
přesvědčíš, aby ti "seděl modelem". Nedej se odradit.
etuda č.3
Vytvářej z krabic, krabiček, z různých materiálů, které doma
najdeš, středověké městečko, nebo město budoucnosti- nebo třeba hrad .
Zkrátka - skupinu různých staveb, vysokých věží, domů různých tvarů.
Vytvářej ulice, náměstí, přechody, semafory, potoky, řeky, hory. Co tě
napadne, nadchne, zaujme, potěší a povzbudí. Vracej se k téhle prostorové
tvorbě, kdykoliv budeš v náladě "tvořivého architekta". Použij lepidla,
různé lepící pásky, svorky, atd. Jenom by měly tvé stavby držet pohromadě,
aby se, případně, daly přenest a převézt. Pojednej své stavby barevně, jak
se rozhodneš. Použij, pokud to půjde syté barvy. Pracuj raději "na sucho"
/olejové pastely, acryly, pastely. Třeba ti někdo z rodiny bude chtít
pomoci, přijmi to, ale hlavním "architektem" jsi ty. Chceš-li , vyfoť fáze
stavby.
Etuda č.4
Jakoukoliv technikou zkuste, ilustrovat tento
příběh: Žil byl jeden starý, hodně starý, autobus. Kdysi vozil děti do
školy, pak velké lidi do práce a teď už dlouho stál u autovrakoviště. Měl
velký strach, že jednoho dne přijdou dělníci a sešrotují ho. Jednou v úterý
odpoledne byla velká bouřka , hoooooodně pršelo a autobus si řekl: "Tak to
teda ne. Už tady prostě čekat nebudu. Já nejsem žádnej hej počkej. Jedu do
světa. A basta ". A jel. Jen tak si jezdil pohádkově po světě, až potkal V E L I K Á N S K É
zvíře nezvíře. Nezvíře řeklo: "Ahoj autobuse, chci jet s
Tebou, ale mám kamaráda skřítka , ten má letadlo a chce jet taky". Jenže
letadlo nefungovalo a skřítek ho nechtěl opustit. No, to teda! Jak dostat
letadlo do autobusu, nebo autobus do letadla? Nakonec to všechno vyřešili,
ale jen na chvíli. Potkali plačící žirafu v kuchyni. Měla klobouk a sukni.
Taky ji vzali s sebou. Jo -,a abych nezapomněla a to je moc důležité,
potkali taky TEBE. Výborněě.!!! Nasedli jste do horkovzdušného balonu a
odletěli jste všichni na zmrzlinu. Huráááááá. Ať žije Z M R Z L I N A !
To je konec příběhu. Aspoň zatím. . . . .
Etuda č.5.
Rozloučili jsme se ve chvíli,
kdy jste odletěli v horkovzdušném balonu na zmrzlinu. A tak můžeme ve
vyprávění pokračovat : Když jste si pochunali na zmrzlině, nastoupili jste
znovu do balonu a odletěli. Tak teď je třeba, abyste se domluvili, kam, - a
do které země, chcete letět. Můžete kreslit i země, nad kterými poletíte jen
z výšky, ale nakonec, prosím, někde přistaňte. A vymyslete, co v té nové
zemi vidíte. Pozor,- může to být zcela i vymyšlená a pohádková země. Budu se
těšit na nové obrázky a ilustrace, které mi posíláte. Ještě jednou: příběh i
pokračování jsou jen inspiračními zdroji. Můžete měnit a upravovat vše, co
budete potřebovat. Mějte se hezky.
Etuda č.6
Pokračování inspiračních zdrojů: Můžete a nemusíte k ilustracím použít
předešlé etudy č.4 a 5. V každém případě si představte , že jste se ocitli v
naprosto neznámé zemi, o které nikdo z vás zatím neslyšel. Do čtvercového
formátu 20cm na 20 cm, ale klidně většího nebo i menšího, vytvořte 6 stromů.
Stromy by měly být různých tvarů a barev. V každém čtverci vždy jen jeden
strom .Tvořte do plného formátu. Dále, 6 tajemných, různotvarých a
různobarevných ryb. A opět -každou do jednoho formátu.. A do třetice: 6
různých staveb- do plného formátu. Stavby mohou být s věžemi, s balkony , s
terasami, s arkádami, s podchody. Zkrátka- se vším, co vás napadne, ale do
plného formátu. Nakonec byste měli mít 18 čtvercových kreseb nebo maleb, na
kterých můžete dál kdykoli pracovat.